שולמית רובינפיין מקליפורניה תרמה למשולמית רובינפיין מקליפורניה תרמה למוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית יצירות אמנות יפניות רבות: מסכים מתקפלים (byobu) מעוטרים והדפסים יפנים מודרניים. בין המסכים המתקפלים יצירה מן המאה ה־19, שמתוארים בה עשבי סתיו וכריזנטמות על רקע מוזהב. הציור משלב סגנון ריאליסטי וסגנון אבסטרקטי, בדומה לסגנון של אסכולת רימפה (Rimpa). מסך מתקפל אחר מן המאה ה־18 מתאר איכרים עמלי כפיים בשדות האורז.
הדפסים מודרניים רבים באוסף רובינפיין הם פרי יצירתו של האמן הנודע טטסויה נודה (Tetsuya Noda; נולד 1940). נודה סיים את לימודיו באוניברסיטת טוקיו לאמנות בשנת 1963. בגיל עשרים ושמונה זכה בפרס הראשון בביאנאלה הבינלאומית להדפס בטוקיו. הדפסיו עשויים בדרך כלל בטכניקות מעורבות: הדפס עץ, צילום, הדפס משי ועוד. בשנת 1991 נודה התמנה לפרופסור בפקולטה לאמנות באוניברסיטת טוקיו. הוא נודע בזכות יצירותיו המכונות "יומן". יצירות אלו מתעדות מבעד לחייו האישיים את השגשוג המהיר של יפן בתקופת שווה (Showa; 1989-1926).
בחודש ספטמבר 2005 תרמו שולמית ובעלה, דויד רובינפיין, למוזיאון טיקוטין את אוסף המגילות המצוירות שברשותם, שעיקרו ציורי דיו בסגנון ציורי הזן וההייגה (haiga), מן המאות ה־19 והעשרים. בציורים אלו משולבים שירים קצרים המכונים הייקו
(haiku).
ציורי הזן צוירו בדרך כלל על ידי נזירים שלא היו ציירים מקצועיים, משום שהם איפשרו להמחיש את התהליך העשוי להוביל להארה רוחנית. מורי הזן ראו במהירות שבה יכול האמן להביע את חזונו במכחול ובדיו, כאפשרות של הארת ברק הבאה לאחר ישיבה דמומה במדיטציה. הם טענו שאפשר למצוא את האמת אפילו בגילויי טבע טפלים לכאורה, כענף של עץ, פרח נושר, ואפילו גרגר חול. החיפוש אחר משמעות החיים בכל ריבוא הדברים חידד את הרגישות ואת כושר ההערכה של אמני הזן הסינים והיפנים לדורותיהם.
ציורי הדיו של נזירי הזן מבטאים אורח יצירה ספונטני לכאורה, והפשטות וצמצום האמצעים בם הוא אתגר שקשה לעמוד בפניו. ציורים אלו מנסים להביע את רוח הזן על ידי קווים מעטים ובחוסר זהירות מכוונת, אך למעשה הם תוצאה של אימון והתעמקות ממושכים. קווי דיו מעטים על רקע לבן רומזים על עולם ומלואו. החללים הריקים בציורים אלו ממלאים תפקיד חשוב לא פחות מן השטחים המצוירים, משום שהמתבונן נדרש להשלים בדמיונו את שהחסירו הקווים. בין הציורים הללו ניתן למצוא דיוקנים של נזירי זן מפורסמים, תיאורים של מוטיבים מפילוסופיית הזן, בעלי חיים נופים ועוד. את כולם מאפיינת היכולת לתאר במשיכות מכחול וכתמי דיו מועטים בגוונים אין ספור, עולם עשיר וצבעוני.וזיאון טיקוטין לאמנות יפנית יצירות אמנות יפניות רבות: מסכים מתקפלים (byobu) מעוטרים והדפסים יפנים מודרניים. בין המסכים המתקפלים יצירה מן המאה ה־19, שמתוארים בה עשבי סתיו וכריזנטמות על רקע מוזהב. הציור משלב סגנון ריאליסטי וסגנון אבסטרקטי, בדומה לסגנון של אסכולת רימפה (Rimpa). מסך מתקפל אחר מן המאה ה־18 מתאר איכרים עמלי כפיים בשדות האורז.
הדפסים מודרניים רבים באוסף רובינפיין הם פרי יצירתו של האמן הנודע טטסויה נודה (Tetsuya Noda; נולד 1940). נודה סיים את לימודיו באוניברסיטת טוקיו לאמנות בשנת 1963. בגיל עשרים ושמונה זכה בפרס הראשון בביאנאלה הבינלאומית להדפס בטוקיו. הדפסיו עשויים בדרך כלל בטכניקות מעורבות: הדפס עץ, צילום, הדפס משי ועוד. בשנת 1991 נודה התמנה לפרופסור בפקולטה לאמנות באוניברסיטת טוקיו. הוא נודע בזכות יצירותיו המכונות "יומן". יצירות אלו מתעדות מבעד לחייו האישיים את השגשוג המהיר של יפן בתקופת שווה (Showa; 1989-1926).
בחודש ספטמבר 2005 תרמו שולמית ובעלה, דויד רובינפיין, למוזיאון טיקוטין את אוסף המגילות המצוירות שברשותם, שעיקרו ציורי דיו בסגנון ציורי הזן וההייגה (haiga), מן המאות ה־19 והעשרים. בציורים אלו משולבים שירים קצרים המכונים הייקו
(haiku).
ציורי הזן צוירו בדרך כלל על ידי נזירים שלא היו ציירים מקצועיים, משום שהם איפשרו להמחיש את התהליך העשוי להוביל להארה רוחנית. מורי הזן ראו במהירות שבה יכול האמן להביע את חזונו במכחול ובדיו, כאפשרות של הארת ברק הבאה לאחר ישיבה דמומה במדיטציה. הם טענו שאפשר למצוא את האמת אפילו בגילויי טבע טפלים לכאורה, כענף של עץ, פרח נושר, ואפילו גרגר חול. החיפוש אחר משמעות החיים בכל ריבוא הדברים חידד את הרגישות ואת כושר ההערכה של אמני הזן הסינים והיפנים לדורותיהם.
ציורי הדיו של נזירי הזן מבטאים אורח יצירה ספונטני לכאורה, והפשטות וצמצום האמצעים בם הוא אתגר שקשה לעמוד בפניו. ציורים אלו מנסים להביע את רוח הזן על ידי קווים מעטים ובחוסר זהירות מכוונת, אך למעשה הם תוצאה של אימון והתעמקות ממושכים. קווי דיו מעטים על רקע לבן רומזים על עולם ומלואו. החללים הריקים בציורים אלו ממלאים תפקיד חשוב לא פחות מן השטחים המצוירים, משום שהמתבונן נדרש להשלים בדמיונו את שהחסירו הקווים. בין הציורים הללו ניתן למצוא דיוקנים של נזירי זן מפורסמים, תיאורים של מוטיבים מפילוסופיית הזן, בעלי חיים נופים ועוד. את כולם מאפיינת היכולת לתאר במשיכות מכחול וכתמי דיו מועטים בגוונים אין ספור, עולם עשיר וצבעוני.